Verantwoordingstukken:
Het meest correct verantwoordingsstuk is een factuur:
Dit kan zowel een papieren of een digitaal stuk zijn
Probeer steeds een geldige factuur door te sturen
- Het vermeld jouw gegevens EN jouw BTW nummer voor jouw beroepsaankopen
- Het identificeert jouw leverancier ondubbelzinnig
- Het document is niet wijzig baar en definitief en kan enkel worden aangepast door een creditnota
- Voor het opmaken van de factuur mag door de afzender een kost aangerekend worden.
Sommige verantwoordingsstukken zijn geen factuur, maar dienen als kwitantiebewijs:
Onkosten nota’s: ( kassaticketjes, “leeuwtjes”, …)
- Losse kantoorkosten
- Brandstofkosten
- Restaurantkosten
- Betaald beroepsmatige dienstreizen
- Bewijs van betaling aan een vereniging, VZW,...
- Bewijs van betaling via Kredietkaart
Deze manier van verantwoorden MOET een UITZONDERING blijven immers de identificatie is niet 1 op 1 toewijsbaar. De bewijskracht stijgt als dit verantwoordingsstuk gekoppeld wordt met een bank-transactie
Andere veel voorkomende kosten die geen factuur afleveren omdat ze gebaseerd zijn op een contract:
- Betalen van verzekeringen (gebaseerd op een verzekeringspolis-contract)
- Het kwitantiedocument is het primair bewijsstuk.
- Betalen van Syndicuskosten ( gebaseerd op een rekeningverslag van de Syndicus)
- De Syndicusafrekening is het primaire bewijsstuk.
- Betalen van Huur voor onroerende goederen ( gebaseerd op een huurcontract)
- De overschrijving is het primaire bewijsstuk.
- Betalen van Leningen ( gebaseerd op een kredietcontract en kredietbrief)
- De afname van de lening door de bank en het jaarlijks attest is het primaire bewijsstuk
- Betalen van lonen ( gebaseerd op een arbeidscontract)
- De onderliggende salarisdocumenten zijn het primaire bewijsstuk.
- Betalen van Commissies, erelonen,…
-
- Op basis van een Factuur
- Op basis van self-billing
- Op basis van een contract ( bvb. Bancontact- leverancier)
- Op basis van een zelf opgemaakte fiche 281.50
-